Taiteilija ja taidepedagogi Tero Annanollin teokset ovat hämmentävän hieno yhdistelmä nykyaikaa ja mennyttä
Hän on ollut Suomessa edelläkävijä materiaalien kierrättämisessä ja ekologisissa materiaalien valinnoissa. Usein olemme tottuneet näkemään ekologisen taiteen käsittelemättömänä pintana ja ei niinkään esteettisyyttä etsivänä käsitetaiteena. Annannolli onnistuu yllättämään katsojansa lähes aina. Hän saattaa käyttää materiaalinaan vaikkapa vanhoja kankaita ja vaatteita, mikä on modernia nykyaikaa. Silti teosten esteettinen muotokieli ei ole nykytaiteen suosima vaan teosten esteettinen lumo kumpuaa menneisyydestä.
Taitelijana Annanolli tuntee taidehistorian tarkkaan. Hän ei kuitenkaan koskaan juutu historiaan. Hän tuo meille vanhanaikaisia kauneuden kaikuja, mutta aina uudistavasti ja katse kohden tulevaa. Hänen teostensa kauneus ei ole jo moneen kertaan nähtyä vanhan toistoa, sillä hän yhdistää rohkeasti. Hänen teoksissaan saattaa yhdistyä bysanttilainen kullan loisto, japanilaiseen herkkään piirrokseen ja Caravaggiomaiseen teatraaliseen valon käyttöön.
Annanolli ei sorru koskaan tekemään jotain vain hämmästyttääkseen ja yllättääkseen. Hänen teoksissaan näkyy aina selvä päämäärä. Se päämäärä on kauneus, esteettinen kokemus. Hänen teoksensa ovat uskollisia taiteen historialle ja perinteelle eivätkä suostu olemaan hetkellisesti ilahduttavia silmänkääntötemppuja. Teokset ovat harkittuja ja huolella valmistettuja sekä ennen kaikkea tarkkaan mietittyjä.
Tero Annanolli on taiteilija, johon kannattaa tutustua, jos häntä ei vielä tunne ja pitää silmällä, jos hän on jo tuttu.
Liisa Väisänen
FT, Taiteentutkija