Ainonia, Studio Savea - Kasåkerns konstkvarter / Roihupellon taidekortteli

Konsthantverk och hantverk, Visuell konst

Plats
Helsingfors | Helsinki

Hemsida
https://ainonia.fi

När en finsk kvinna börjar sin karriär som keramiker vid 55 års ålder och lämnar en fast anställning, behövs en nypa galenskap samt mod i överskott. Tidigare arbetade jag som lektor i bildkonst i Rovaniemi. Jag tog keramikartesanexamen 2017 och grundade mitt företag Ainonia i oktober 2019. Dagliga vandringar i naturen framkallar berättelser i mitt sinne, vars hjältar är djur och imaginära fiskar. Humor och glädje är mitt motiv för att göra djur- och fiskskulpturer.  Även om utgångspunkten för mina figurativa djurskulpturer är realistiska fotografier är deras formspråk fritt stiliserat. Fiskarna blir vanligtvis till enbart inspirerade av fantasi och ordlekar. Identifieringen med djuren är naturlig; vi har trots allt samma grundläggande behov. Djur gör sig inte till. Varje del av naturen - även människan - har ett värde i sig.  Jag gör mina skulpturer främst för hand. Effekten av keramiska bränntekniker och kemiska reaktioner på keramisk massa, färger och mönster är ett fascinerande forskningsfält - en utmaning för resten av livet.
Kun suomalainen nainen aloittaa 55+ ikäisenä keramiikkataiteilijan uran ja jättää vakituisen viran, tarvitaan ripaus hulluutta ja roimasti rohkeutta. Aiemmin toimin kuvataiteen lehtorina Rovaniemellä. Valmistuin keramiikka-artesaaniksi 2017 ja perustin Ainonia-yritykseni lokakuussa 2019. Päivittäiset kävelyretket luonnossa synnyttävät mieleeni tarinoita, joiden sankareita puen veistosten muotoon. Eläin- ja kalamuotokuvien tekemisen motiivina on huumori ja ilo. Vaikka muotoilen figuratiiviset eläinveistokseni valokuvien pohjalta, niiden muotokieli on vapaasti tyylitelty. Kalat syntyvät yleensä puhtaasti mielikuvituksen ja sanaleikkien innoittamina. Eläimiin samastuminen on luontevaa; onhan meillä samat perustarpeet. Eläimet eivät teeskentele. Jokainen luontokappale – ihminenkin – on arvokas omana itsenään. Valmistan veistokseni pääasiassa käsinrakentamalla. Keramiikan polttotekniikoiden ja kemiallisten reaktioiden vaikutus keraamiseen massaan, väreihin ja kuvioihin on kiehtova tutkimuskenttä, jossa riittää haastetta loppuelämäksi.