Mitt konstnärskap grundar sig på analoga fotografiska material. Mitt sätt att producera konstverk bryter sig loss från det konventionella sättet att fotografera och använda ljuskänsliga material. Analoga material översätter positivt ljus på filmen till ett negativ, som senare i mörkrummet översätts till positivt med hjälp av förstoringsmaskin. Mitt arbete drar ett starkt sträck mellan fotografiets representativa,- och uttryckande aspekt.
Konstverken jag arbetar kring är kameralösa. Översättningen är inte fotografisk med tanke på vad bilden representerar, det som har fotograferats som dokument av något. Jag vill bryta det sättet fotografiska material emottar ljus. Ljus som vi ser så är omöjligt att anlita en slutlig form till. Det är kontinuerligt och lämnar inga direkta tryck på material som inte är ljuskänsliga, därför kan vi inte ge en slutlig form för “levande ljus”. Pappret kan emotta specifika abstrakta stunder som synliggörs senare i mörkrum med hjälp av kemikalier. Kompositioner kan också tryckas i fotografiska pappret, genom att begränsa hur ytan tar emot kemin så är jag i ungefärlig kontroll över hurudant konstverket blir. Riktningen är kontrollerbart i alla mina verk men slutresultatet beror på slumpen.
Taiteilijuuteni perustuu analogisiin valokuvamateraaleihin. Tapani luoda taidetta irrottautuu perinteisestä tavasta valokuvata ja käyttää valoherkkiä materiaaleja. Analogiset materiaalit kääntävät positiivisen valon filmissä negatiiviksi, joka myöhemmin käännetään positiiviseksi pimiössä suurennuskoneen avulla. Työskentelyni vetää vahvan viivan valokuvan representatiivisen ja ilmaisevan aspektin välille.
Työskentelen kamerattomien teosten parissa. Käännös ei ole vakokuvauksellinen mikä koskee kuvan representaatiota, se mikä on kuvattu jonkin dokumenttina. Haluan murtaa tapaa jolla valokuvamateriaalit vastaanottavat valoa. Valo, jonka näemme, on mahdotonta antaa lopullista muotoa. Se on jatkuvaa ja eikä jätä suoria jälkiä maeriaaleihin, jotka eivät ole valonarkoja, siksi emme voi antaa lopullista muotoa "elävälle valolle". Paperi pystyy vastaanottamaan erityisiä abstrakteja hetkiä, jotka tulevat näkyviksi myöhemmin pimiössä kemikaalien avulla. Kompositiota voi myös painaa valokuvapaperille. Rajoittamalla miten pinta vastaanottaa kemiaa, pystyn suunnilleen kontrolloimaan millainen teoksesta tulee. Suunta on hallittavissa, mutta teosteni lopputulos johtuu sattumasta.