Lauri Nykopp, Koivupuisto

Visuell konst

Plats
Mikkeli

Hemsida
www.laurinykopp.com

Nu är jag mest, eller bara, bildkonstnär...oljemålningar, manipulerad foto, installationer, video, performance. På 80-talet var jag en lysande stjärna i avantgarde musik, och performance. Helsingin Sanomat legendarisk kritiker Seppo Heikinheimo skrev sin recension om en Helsinki Biennale 1985 konsert med rubriken ”Nykopp teki sen taas”, (Nykopp gjorde det igen). Schokerande var det för konstvärlden när jag 1986 grundade City-lehti, tidningen som inom tre år växte till en månatlig upplaga 320.00 ex, med lokala editioner i Tammerfors, Åbo, Lahtis, Jyväskylä, Kuopio, Uleåborg, Björneborg och Vasa. Jag tänkte om det och min roll som City-kulturens galjonsfigur som en performance. Eller ”social konst” förrann begreppet fanns. Men med 3 barn i snabb takt då blev jag kravattherre i 15 år, helt enkelt för att som konstnär chanserna att ge barnen ett bra liv var föga. Lika chockerande för kolleger och kunder blev det i 2001 när från utvecklingsdirektör i Nordia Private Banking-grupp hoppade jag ut för att återvända till konstskapandet och sen 2003 flyttade jag till Mäntyniemi. Inte presidentens bostad i Hesa. Till den riktiga! Vid Puula-sjön i Hirvensalmi. Mycket framgångsrik blev det, igen. Kolla mina hemsidor www.laurinykopp.com, och videon Silmänkantamattomiin om retrospektiv-utställningen i St. Mickels Konstmuseum. De senaste 2,5 åren har jag mest jobbat med Koivupuisto, som blir Finlands största konstverk. 2400M2. St. Mickels Central Sjukhusets Familj-husets fasader. Se presentationsvideon på YouTube: på finska Koivupuisto eller på engelska The Birch Park. Huset tas i användning i juli 2019. Men jobbat har jag också med målningar, arbeten på glas och grafik från Koivupuistos idéer och material. De kan man se under hela sommaren 2019 i Finlands Nationalmuseet i Helsingfors.
Nykyisin olen enimmäkseen kuvataiteilija...öljymaalauksia, digitaalista maalausta, manipuloitua valokuvaa, installaatioita, videoteoksia, performansseja. 1980-luvulla olin näkyvin, ”tähti”, avantgarde-musiikissa ja performansseissa. Helsingin Sanomien legendaarinen kriitikko Seppo Heikinheimo kirjoitti arvostelunsa Helsinki Biennale 1985 konsertista otsikolla ”Nykopp teki sen taas”. Kulttuuri-ihmisille oli shokeeraavaa kun 1986 perustin CITY-lehden, joka kolmessa vuodessa kasvoi 320.000 kappaleen levikkiin, ja paikallisversioiksi Tampere, Turku, Lahti, Jyväskylä, Kuopio, Oulu, Vaasa ja Pori. Minä näin sen ja roolini citykulttuurin keulahahmona performanssina tai ”yhteisötaiteena”, ennen kuin sitä käsitettä oli. Mutta sitten perhe, kolme lasta neljässä vuodessa. Siirryin kravattiherraksi 15 vuodeksi. Kaikki tietävät, että ammatti avantgarde-taiteilija merkitsee myös tulotason: köyhä. Sitä en halunnut lapsieni taakaksi. Yhtä shokeeraavaa kollegoille ja asiakkaille oli kun 2001 hyppäsin ulos roolistani ja työstäni Nordia Private Banking-yhtiöiden kehitysjohtajana...palatakseni taiteen tekemiseen. 2003 muutin Mäntyniemeen. En presidentin asuntoon Helsingissä, vaan oikeaan! Puulaveden rannalle Hirvensalmella. Varsin menestykästä tuli tästäkin elämän vaiheesta. Katso kotisivuni www.laurinykopp.com ja YouTubesta nimelläni löytyvät muutamat videot. 2016 syksystä olen tehnyt vain Koivupuistoa, josta tulee Suomen suurin taideteos. 2400 neliömetriä. Etelä-Savon Keskussairaalan uudisrakennuksen, Perhe-talon, julkisivut. Talo otettiin käyttöön kesäkuussa 2019. Olen myös työstänyt maalauksia, teokset lasille ja grafiikkaa Koivupuistosta tulleilla ideoilla ja materiaaleilla. Näitä voi nähdä Kansallismuseossa Helsingissä koko kesän ajan.