Riikka Ahlfors

Visuell konst

Plats
Helsinki

Hemsida
www.riikkaahlfors.com

Jag är fascinerad av hur den tvådimensionella ytan konvergerar som om den var flerdimensionell och hur målningen blir en del av sin miljö samtidigt som man skapar sin egen värld och rymd. Jag använder oljemålning och tempera-målning i lager för att få djup och luftighet i målningen. Jag använder fotografier som tagits som en referenser. För att gestalta utrymme på målningens yta kombinerar jag fotografier och erfarenheter med överlappande och sammanhängande kompositioner. Jag fascineras av den samtidiga abstraheringen och konkretiseringen av ett ögonblick som fångas av kameran. Samtidigt som fotografiet är en abstraktion har det ett naturligt förhållande till motivet. Jag har anammat mina bildkonstnärsfärdigheter sedan 1990-talet. Jag bodde och jobbade i Kanada i ungefär tjugo år och flyttade tillbaka Helsingfors 2007. Jag avlade Kandidatexamen i bildkonst (BFA) på York University, Toronto, Kanada 2007. Jag blev Magister i bildkonst från Bildkonstakademin 2015. Jag betraktar min omgivning och tar åsikter från vardagen till mina abstrakta målningar. Mina verk finns i många privatsamlingar och i universitets samlingar i Kanada och Finland. I fjol lades mina målningar ’Impasse Real’ till Finlands Nationalgalleris samlingar. I sommar är jag hedrad att vara med på den tjugotredje Mänttä bildkonstveckan. Jag tillverkar fem nya verk som får egna platser på Pekilos tredje våning. Verken hör till mitt nya bokverk ’Apophasis’. Apophasis- målningar grundar sig på fotografier som jag har tagit. De fotografierna är vardagsstunder och de leker om ljus, plats och rörelse, vilket ger riktningen för mina målningar. Den väsentliga dragen är att fotografiernas färger har vänts till negativ. Den ursprungliga bilden försvinner och det finns en skugga eller ett spöke som håller rörelsens känsla. Genom att göra bilden negativ lämnar jag fotografiets rumslighet och söker ett poetiskt och abstrakt uttryck för realismen. Således öppnar målningarna också möjligheter för betraktarens egna tolkningar. Namnet på målningarna ’Apophasis’ går tillbaka till det grekiska ordet ’förnekande’. ’Apophasis’ försöker beskriva vad som är omöjligt att beskriva. ’Apophasis’ hänvisar till det aktuella ämnet genom avslag. Konceptuellt visar målningar apofasi så att rörelsen i bilden frångår den tvådimensionella ytan, utan hänsyn till att det är omöjligt. Jag använder färgernas negativ och förnekar på så vis deras sanna existens. Jag avbildar urbana vyer, samtida bilder som ändå skapar tid- och plastlösa vyer i Apophasismålningarna. Jag söker min kropps omfattande erfarenhet genom måleriet. Med andra ord, strävar jag till att penseldragen och målningens färgytor ska förmedla utrymmets och rörelsens natur åt betraktaren. Jag letar efter lösningar som verkar naturliga men ifrågasätter vad som syns i målningen. Jag strävar efter att mina målningar är eteriska händelser - färska och abstrakta vyer.
Minua kiehtoo kuinka kaksiulotteinen pinta muuntuu kuin se olisi moniulotteinen ja kuinka maalaus tulee osaksi ympäristöään samalla luoden oman maailmansa ja tilansa. Käytän öljyvärejä ja tempera maalausta kerroksellisesti hakien syvyyttä ja ilmavuutta maalauksen ilmaisuun. Käytän lähdekuvastona ottamiani valokuvia. Yhdistelen valokuvia ja kokemuksia päällekkäisiin ja vierekkäisiin sommitelmiin hahmottaen tilaa maalauksen pinnalla. Minua kiehtoo liikkeen samanaikainen abstraktisuus ja konkreettisuus kameran vangitsemassa hetkessä. Valokuva on samalla abstraktio sekä sillä on luonnollinen suhde kohteeseensa. Olen ammentanut taitojani kuvataiteilijana 90 – luvusta lähtien. Elin ja työskentelin Kanadassa toistakymmentä vuotta ja muutin takaisin Helsinkiin 2007. Kuvataiteen kandin tutkinnon (BFA) suoritin York University:ssä, Torontossa, Kanadassa 2007. Kuvataiteen maisteriksi valmistuin Kuvataideakatemiasta erillismaisterin linjalta 2015. Tarkkailen ympäristöäni tuoden arkipäivän näkemyksiä abstraktoiden ne maalauksiini. Teoksiani on monissa yksityiskokoelmissa ja yliopistojen kokoelmissa Suomessa ja Kanadassa. Viime vuonna maalaukseni Impasse Real lisättiin Kansallisgallerian kokelmaan. Tänä kesänä minulla on kunnia olla mukana 23.:ssa Mäntän kuvataideviikoilla. Valmistan viisi uutta teosta, jotka saavat oman tilansa Pekilon kolmannessa kerroksessa. Teokset kuuluvat uuteen teossarjaani Apophasis. Apophasis – maalaukset perustuvat ottamiini valokuviin. Kuvat ovat arkipäivän hetkiä, valon, tilan ja liikkeen leikittelyä, jotka antavat suuntaa maalauksilleni. Oleellisinta kuitenkin on, että valokuvien värit ovat käännetty negatiiveiksi. Alkuperäinen kuva häviää ja jäljelle jää sen varjo tai haamu, joissa säilyy liikkeen tuntu. Kääntämällä kuvan negatiiviin, irtaudun valokuvan paikallisuudesta ja haen realismille runollista ja abstraktia ilmaisua. Näin maalaukset avaavat mahdollisuuksia myös katsojan omakohtaisille tulkinnoille. Maalauskokonaisuuden nimi Apophasis juontaa juurensa kreikan kielen sanasta ’kieltäminen’. Apofaattisuus pyrkii kuvaamaan sellaista mitä on mahdotonta kuvata. Apofaattisuus viittaa kieltoilmauksien kautta kyseessä olevaan asiaan. Ajatuksellisesti apofaattisuus ilmenee maalauksissani siten, että kuvaan liikettä sivuuttaen kaksiulotteisen pinnan mahdottomuuden siihen. Käytän värien negatiivia, kieltäen niiden oikean olemassaolon. Kuvaan urbaaneja vistoja, tämän ajan kuvia, synnyttäen kuitenkin ajasta ja paikasta riippumattomia näkymiä Apophasis maalauksissani. Pyrin kehon kokonaisvaltaiseen kokemukseen maalauksen äärellä. Toisin sanoen siihen, että pensselin vedot ja maalauksen väripinnat antaisivat tilan ja liikkeen olemuksen koettavaksi katsojalle. Etsin töissäni ratkaisuja, jotka tuntuvat luontevalta mutta kyseenalaistavat sitä mitä maalauksessa näkyy. Tähtään siihen, että maalaukseni ovat kevyitä tapahtumia – raikkaita ja abstraktoituja näkymiä.