Elina Koskimes

Bildkonst

Plats
Utö

Jag har konstmålarens utbildning både från Åbo Ritskolan och Florens Konstakademin. Mitt arbete rör sig även inom teckning, skulptur och installation. Jag utför mina arbeten ofta i freskteknik, som jag studerade i Florens som en del av studier där. Jag är fascinerad av de gamla handarbetssätt i denna teknik, till exempel hur man förde skisser på stora muralytör för att sen så småningom bygga helheten. Helhet, som bestod av ”giornate”, en dags arbeten, ytor som kunde målas färdiga på en dag medan freskputsningen är ännu fuktig och kan binda färgen. Likaså är jag inspirerad av sätt som används inom restaurering av gamla freskmålningar och hur de har kunnat flyttas från utrymmen till andra. Även dessa transporteringstekniker utnyttjar jag, även om utseendet av den originella målningen ändras mer eller mindre. -Materialerna berättar också om verkens historia och lokalitet. Då och då använder jag i freskbruk lokala ingredienter, till exempel krossade musselskal eller gamla tegelstenar förutom sanden. Brännt kalk har jag skaffat från Pargas, och släckt den själv med vatten, för att få släckt kalk som går att användas i freskteknik. -År 2000 fick jag en ateljé i Stora Räntans konstnärshus i Helsingfors. Efter några år fanns det skisser av omgivningens vanligaste fåglar bland mina annars ganska abstrakta materialundersökningar. Fåglar har fortsatt finnas kvar fast sen 2010 bor jag här på Utö, där de inte så urbana fåglar håller sitt avstånd från människor. 

Förutom de färdiga arbeten har jag under planen en större fresk eller freskhelhet Giornate, som skildrar havs färger och linjer beroende på dagen. Får se om äder och andra kommer med eller inte, som små brickar långt  någonstans.

 

 

Olen koulutukseltani taidemaalari. Työni liikkuu myös piirustuksen, kuvanveiston ja installaation alueilla. Toteutan työni usein soveltaen freskotekniikkaa, johon tutustuin mm. opiskellessani Firenzen taideakatemiassa. Minua kiehtoo vanhat käsityömäiset tavat ratkaista kuvan/taideteoksen tekemisen vaiheita. Ne ovat alunperin teknisiä ratkaisuja, joista tuleekin töissäni osa sisältöä. Yhdistän sekä satoja vuosia vanhoja tapoja esim. luonnosten siirtämisessä laastipinnalle, että myöhempien aikojen konservaattorien monivaiheisia keinoja siirtää pysyvästi tilaan tehty seinämaalaus toiseen paikkaan milloin mistäkin syystä. Materiaalit ovat teoksen historiaa, kerroksia. Olen aina tutkinut teoksissani olinpaikastani riippuen paikan henkeä. Se näkyy yhdessä kuvamaailman kanssa materiaaleissa, värien niukkuudessa tai runsaudessa. Saatan käyttää freskolaastissa esim. paikallista ainetta, kuten nyt Utössä asuessani murskattuja simpukankuoria, hylättyjä tiiliskiviä tai grillihiiliä jauhettuina. 2000 -luvulla olen asunut Helsingissä työskennellen Harakan saaressa ja nyt ulkosaaristossa Utössä. Linnut ovat mukana useisissa töissäni.