Moa Cederberg, Jakarte

Konsthantverk, Övrigt

Plats
Jakobstad

Då jag började studera konst hade jag redan på klart min inriktning, en inriktning som intresserat mig ända sedan barnsben nämligen textiltryck. De första åren så ägnade jag mig att textiltryck och undersökte mycket grafiska mönster. På sidan om kompletterade jag med att arbeta med metall och film. Arbetade med både silversmide samt silverlera och inom film som scenograf och kostymör.

Bestämde mig för att göra en satsning för läsåret 2012-2013 och valde att studera textilform vi Nyckelvikskolan i Stockholm, där jag fördjupade mig i textiltryck och textilframställning och manipulering. Under detta läsår så öppnades dörrarna för tillverkning av experimentella material och ytor samt att använda klassiska tekniker som egentligen är avsedda för ett annat material som ex mitt arbete med textilbrynja där jag började undersöka överförandet av den klassiska metall tekniken men byta ut materialet.

 

Började mer och mer arbeta med att försöka hitta en balans mellan textil, metall och film vilket resulterade i ”Topacu”. Mitt slutarbete vid Nyckelviksskolan som handlar om kulturell identitet och valde att arbeta kring Topacun som är en folkdräkt från Sydamerika där jag själv är född och mönstret som användes till dessa enkla plagg var invecklade och kunde berätta en persons hela släkt och livshistoria. Detta utryck intresserade mig väldigt mycket och Topacun jag tillverkade behandlar mitt ursprungs som adopterad från Colombia men att växa upp i en minoritet i ett annat land och hur en kultur och värderingar ständigt utvecklas, hur denna utveckling sker visas i verket genom ett ständigt rörande mönster som är uppbyggt av mönstret som syns på sidorna, denna filmloop reagerar på ljud och det symboliserar hur interaktionen med andra är nödvändigt för att individen samt utvecklar den.

 

Har fortsatt med mina undersökningar av materialkombinationer och till Konstrundan 2014 skulle jag vilja ta ett steg längre från förra årets utställning då jag arbetade med mot textiltryck genom att detta är fokusera att arbeta mot kroppen och sätta undersökning av en balans mellan metall, rörlig bild och textil i fokus. Mitt arbete nu är mer riktat mot undersökning av utsmyckning av kroppen både som smycken och som kläder. Med kläder handlar det inte om plagg som skulle gå att massproduceras utan mer om iden av ett plagg och hur detta påverkas beroende på material och mönster. För mig ligger en stor vikt i tiden man sätter ner på ett arbeta och den inre process som man går igenom, mina projekt tar oftast längre att framställa pga. av materialet som ska tillverkas och gör flera experiment/prototyper innan den slutliga ”produkten” är färdig. 

Textiili-, koru ja elokuvataiteilija.