Maaria Märkälä, Kabelfabriken

Visuell konst

Plats
Helsinki

Hemsida
www.maariamarkala.com

Maaria Märkälä är en finsk bildkonstnär som Taide-tidningens chefredaktör, Pessi Rautio, beskriver så här: "Märkäläs måleri, som påminner expressionism [...] är konsekvent, den tjocka, nästan matiga färgen i Märkäläs målningar upplyser om att målningarna inte ska försvinna in i bakgrunden. Målfärgen, formen som anger hur snabbt den blivit utsmetad, berättar varje bråkdels sekund den betraktas, att här finns en bit av världen uppbyggd på nytt, kanske ännu bättre än tidigare, i målfärg: betrakta miraklet så illusionen skapas. Trollkarlen visar sina trick utan hemligheter och underligt nog blir tricket ännu mer imponerande, som en dockteater där marionetternas förare syns." " Det kan finnas många lager, som betraktaren inte längre r medveten om, i målningarnas som målas i ateljén. Underst kan det finnas frustrerade utbrott, vilka händer nu och då i livet, som det byggs ett landskap på. Märkälä vill måla, bygga det goda synligt, överst. Processen måste sluta i någonting hoppfullt, ljust, kanske till och med i det där vackra." "För Märkälä finns det saker i världen, bra saker som helt enkelt är en orsak att avbilda i måleriet, bara därför att de blir så bra målningar." (ur Paikkoja oll aonnellinen, Parvs Publishin 2014. Fritt översatt av Julia Nyman)
Maaria Märkälä on suomalainen taidemaalari, josta Taide-lehden päätoimittaja Pessi Rautio kirjoittaa näin: "Siksi Märkälän maalaustapa, joka tuo mieleen ekspressionismin (jonka kuvataiteellisen tyylin eräs merkittävimpiä keskuksia on juuri Berliini) on johdonmukainen, se paksu, miltei ruokaisa väri Märkälän maalauksissa kertoo siitä, että maalauksen ei ole tarkoitus häivyttää itseään taustalle. Maaliaine, sen levittämisen nopeudesta kertova muoto kertoo katsomistilanteen jokaisessa sekunnin murto-osassa, että tässä on yksi osa maailmaa maalilla uudelleen, ehkä jopa entistä ehommaksi rakennettuna: nähkää illuusion syntymisen ihme. Taikuri näyttää temppunsa salat julki, ja kumma kyllä, silloin temppu on vaikuttavimmillaan samoin kuin nukketeatterissa, jossa nuken liikuttajat ovat näkyvillä." "Ateljeessa tehdyissä maalauksissa voi olla useita kerroksia, joista katsojalla ei ole enää mitään tietoa, alinna vaikkapa elämässä aina välillä tapahtuvan turhautumisen purkauksia, joiden päälle lähtee maisema rakentumaan. Märkälä haluaa maalata, rakentaa päällimmäiseksi esiin hyvän, prosessin on päädyttävä johonkin toiveikkaaseen, happea täynnä olevaan, elämäntunteiseen, valonomaiseen, ehkä jopa siihen kauniiseen." "Märkälälle maailmassa on kohteita, hyviä kohteita, joita kerta kaikkiaan on syytä kuvata maalaten, jo senkin takia, että niistä tulee niin hyviä maalauksia". (Paikkoja olla onnellinen-kirja, Parvs publishing 2014).