Ding Yi, Villa Köklax, STÄNGT

Visuell konst

Plats
Espoo

Hemsida
studiodingyi.com

Jag använder mig av traditionella kinesiska material (kinesiskt bläck, pigment, rispapper oh penslar) i kombination med bläckpenna för att berätta visuell, samtida berättelser som blandar influenser från väst och öst. De flesta målningarna beskriver livet från dag till dag med referenser till det undermedvetna. De ger uttryck för tankar, djupa känslor och att utforska livet överlag. De starka formernas och finkänsliga mönstrens rötter finns i det kinesiska bläcket och pigmentet. Kombinerat i mitt undermedvetna berättar de historier on hur den kinesiska konstnären bygger upp ett nytt liv i Finland. Den finska naturen syns som nyckfulla figurer som jag stött på under mina utflykter i naturen. Den huvudsakliga ingrediensen, det kinesiska bläcket, i målningarna beskriver mina asiatiska rötter. Jag vill ändå att de ska skilja sig åt från mina kinesiska målningar som har tydliga mönster. När det undermedvetna kontrollerar målningsprocessen med kinesiskt bläck skapas konsten som av sig själv. Med oljemålningar kan en uttrycka sig helt fritt, eftersom en kan måla över misstag och fel. Att måla med kinesiskt bläck är en helt okontrollerbar process och en kan inte rätt till sina fel. Att följa och anpassa de mönster bläcket skapar, så att de passar ens eget visuella uttryck, är centralt. Till slut, nästan magiskt, uppstår ett konstverk med livets smaker och konflikter. Mitt måleri representerar en ny trend, Pomo pop, som jag utvecklat. Pomo pop-stilen kombinerar det kinesiska bläckmåleriet med popkonst, med uppskattning för speciellt Andy Warhol. Jag ämnar fördjupa mig ännu mer i den amerikanska popkulturen. Mitt nya projekt är att måla ansiktet på hundra finländare eller på människor som bor i Finland i Pomo pop-stilen. Min bakgrund som grafisk designer hjälper mig att göra design av mitt konstnärliga arbete. Resultatet blir konstscarfar under mitt designmärke Ding's Narrative House. DNH består av en växande kollektion designprodukter inspirerade av min konst. Det gläder mig att folk, föurom att se konst på gallerier, också kan klä sig i konst.
Käytän perinteisiä kiinalaisia materiaaleja (kiinalainen muste, pigmentit, riisipaperi ja siveltimet) yhdistettynä mustekynään kertomaan visuaalisia, nykyaikaisia tarinoita, jotka yhdistävät vaikutteita lännestä ja idästä. Useimmat maalaukseni kertovat jokapäiväisestä elämästäni viittein alitajunnasta. Maalaukset ovat ajatusten, syvien tunteiden ja ylipäänsä elämän tutkimisen ilmentymiä. Voimakkaiden muotojen ja hienovaraisten kuviointien juuret ovat kiinalaisessa musteessa ja pigmenteissä. Yhdistettynä alitajuntaani ne kertovat tarinoita siitä, kuinka kiinalainen taiteilija rakentaa uutta elämää Suomessa. Suomen luonto näkyy häilyvinä hahmoina, joita olen kohdannut ekskursioillani luontoon. Kiinalainen muste maalausteni pääasiallisena elementtinä kuvastaa aasialaisia juuriani. Tahdon silti erottua perinteisistä kiinalaisista maalauksistani, jotka esittävät selkeitä kuvioita. Kun alitajunta kontrolloi kiinalaisella musteella maalauksen prosessia, taide tavallaan synytyy kuin itsestään. Öljymaalauksissa on täydellinen vapaus ilmaista itseään, kun virheet voi korjata maalaamalla päälle uuden maalikerroksen. Kiinalaisen musteen levittäminen paperille on kontrolloimaton prosessi, eikä käytettävissä ole toista maalikerrosta virheiden korjaukseen. Olennaista on noudatella ja soveltaa musteen luomia kuvioita omaan visuaaliseen ilmaisuun. Lopulta, lähes taianomaisesti, kaunis taideteos elämän makuisine konflikteineen ilmestyy näkyviin. Maalaukseni edustavat uutta trendiä, Pomo popia, jonka olen kehittänyt. Pomo pop -tyyli yhdistää kiinalaistyylisen mustemaalauksen pop taiteeseen kunnioittaen erityisesti Andy Warholia. Aikomukseni on perehtyä syvemmälle amerikkalaiseen pop kulttuuriin. Uusi projektini on maalata sadan suomalaisen tai Suomessa asuvan ihmisen kasvot Pomo pop -tyylillä. Taustani graafisena suunnittelijana auttaa yhdistämään taiteilijan työn jälkeni designiin. Tuloksena syntyy puettavia taidehuiveja design-brändilleni Ding’s Narrative House. DNH muodostuu kasvavasta kokoelmasta taiteeni inspiroimia design-tuotteita. Olen iloinen kun ihmiset voivat pukeutua taiteeseeni sen lisäksi että he voivat nauttia siitä näyttelytilassa.