Jag är bildkonstnär Tamara Piilola (s. 1977) och jag bor och arbetar i Helsingfors. Min produktion består av stora oljemålningar, där växtrikets frodighet är närvarande i färg och form. Laviner i naturen med alla sina detaljer är gränslöst intressanta att beskåda. Mina målningar beskrivs ofta som fotografiska, eftersom de är så starkt besläktade med den föreställande konsttraditionen. Mina skisser har ofta ett starkt ljus, som sprider sig genom bilden och bildar intressanta former och tomma punkter. Att göra skisser med dator är idag en viktig del av min målningsprocess. För att en målning skall se så lätt, luftig och och suverän ut som möjligt, måste den under sig ha en struktur på vilken man kan ge sig hän penseldragen och föreställandet.
ENG I'm a painter living and working in Helsinki. My production consists of large oil paintings, where the abundance of the world of plants is present in colour and shape. Landslides, with all their details, are endlessly fascinating to me. My paintings have been described as photographic, due to the close connection they have to the pictorial tradition.
Olen kuvataiteilija Tamara Piilola (s. 1977), asun ja työskentelen Helsingissä.
Tuotantoni koostuu suurikokoisista öljymaalauksista, joissa
kasvimaailman runsaus on läsnä väreissä ja muodoissa. Luonnossa
esiintyvät vyöryt ovat yksityiskohtiensa takia mielestäni loputtoman
kiinnostavia katsella. Maalauksiani on usein luonnehdittu
valokuvamaisiksi, koska ne ovat niin kiinni esittävässä
kuvaperinteessä. Luonnoksissani on usein voimakas valo, joka leviää
läpi kuvan muodostaen kiinnostavia muotoja ja tyhjiä kohtia.
Luonnosten tekeminen tietokoneella on nykyään olennainen osa itse
maalausprosessia. Jotta maalaus näyttäisi mahdollisimman keveältä,
ilmavalta ja suvereenilta, sen alla on oltava tukeva rakenne, jonka
päällä voi irrotella maalausjäljen ja esittävyyden kanssa.
ENG I'm a painter living and working in Helsinki. My production consists of large oil paintings, where the abundance of the world of plants is present in colour and shape. Landslides, with all their details, are endlessly fascinating to me. My paintings have been described as photographic, due to the close connection they have to the pictorial tradition.